Hur vi spelar Team Yankee 6mm

Hur vi spelar Team Yankee 6mm

Inläggav Sufyan » mån jul 03, 2017 3:13 pm

I Borlänge spelar vi Team Yankee med Heroics & Ros-modeller i skala 1:300 eller 6mm. Vi har gjort väldigt små ingrepp i reglerna för att hantera så små modeller, men jag tror att spelet i sig flödar nära på samma som med Battlefront-modeller. Det är egentligen bara två punkter vi avviker på:

1. Allt är basat, även fordon, och vi mäter alltid till baserna för både infanteri och fordon. Flygplan och helikoptrar mäter vi ungefärligt till modellerna som vanligt. Vi använder för enkelhetens skull baser från Peter Pig i storlekarna 3x4cm och 3x3cm. Infanteri basas så nära officiella regler som möjligt vad gäller stor och liten bas medan fordon basas efter storlek. Mina M113 ser bra ut på 3x3 medan tanks alltid ser bra ut på 4x3. Vi räknar bara baserna för avstånd och LOS, inte modellerna för det blir alldeles för pilligt. Exakta avstånd och finjustering av spelpjäser hör inte hemma i ett dödligt och snabbt spel som TY, det går emot spelets karaktär säger jag. Det blir inte roligare av att man argumenterar en millimeter hit och dit för varje manöver.

2. Tornen är limmade, så hela modellen vrids upp mot målet. Vi behöver alltså aldrig testa om träffar går i skrovet eller tornet. Det kan tyckas att det låter som spelet blir mindre taktiskt men jag säger skarpt emot detta. Snurrande torn är inte en fråga om taktik, det är en konst i att manipulera spelpjäser utan att simulera något som en kompanichef styr i verkligheten. Ja, med 15mm-modeller spelar det roll ibland, på ett helt 'gamey' sätt. Jag känner inte att spelupplevelsen blir lidande utan snurrande torn och fler situationer leder till sido-träffar. Tvärt om är det fånigt när tanks kan döda varandra tvärs över hela bordet utan saves bara för att modellen står med tornet lite snett, oavsiktligt.

Vi har inte justerat avstånd, bombardemang och minfält. Spelmekaniskt är våra 4x3cm stora tanks ungefär hälften så stora som de tänkta 15mm-modellerna, men i övrigt är våra spel inte så annorlunda. Sakerna man kan haka upp sig på är inte så viktiga på bordet. Oroar man sig för att ens spelupplevelse inte är värdig det internationella communityt eller om man tror att BF-spel är väl testade produkter med genomtänkt balans kan man alltid hålla sig till officiella modeller utan husregler. Jag älskar vårat 6mm-spel dock, de flesta slagen är spännande och svårtippade.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Re: Hur vi spelar Team Yankee 6mm

Inläggav berfrund » mån jul 03, 2017 7:04 pm

Låter väldigt snar likt det vi körde med under vårt spel.
Skillnaderna som jag direkt ser är att vi mäter mot fordonen och faktiskt vrider på tornen och det funkade bra!

Sitter i detta nu och målar mer 6mm för de här va riktigt kul även om man fick rejält med stryk :)
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Re: Hur vi spelar Team Yankee 6mm

Inläggav Vengardo » mån jul 03, 2017 9:04 pm

Instämmer, hela bordet känns mer tilltalande i 6mm. Eftersom vi kör med samma hastigheter och räckvidd så är det ju egentligen en illusion, men brädet känns öppnare på nåt vis.

Själv basar jag inte fordonen då jag tycker det ser trist ut. Huruvida man mäter till modellen eller basen spelar ju egentligen ingen roll, det är ju lika "pilligt". Infanteriet har jag basat med BF:s modeller, det kändes mest rättvist efter vi kör alla mått exakt som vanligt (templates kan ju bli intressant om man har mindre baser).

Men på det stora hela så är vi ju vuxna människor, det går ju att lösa alla eventuella "regelfunderingar".
Användarvisningsbild
Vengardo

Återgå till Regler