BF&S antal figurer per bas.

Lt.Crow

BF&S antal figurer per bas.

Post by Lt.Crow » Wed Jan 29, 2014 9:44 am

Tänkte ta upp en fråga för diskussion som vart uppe lite på den engelska delen av forumen för BF&S.
Vissa spelare från UK vill använda 2 figurer på Light cacalry baser. Det verkar vara mest av tre anledningar. Den första anledningen är att dom spelar DBA och använder samma baser och dessa har då tydligen 2 figurer på sig. Andra anledningen är att man lätt kan se vilka enheter som är light cavalry. Tredje är en rent estetisk anledning. Dom gillar det utspridda utseendet det får när man också har ett gap mellan baserna som man ska ha för light cavalry. Blev aldrig något riktigt bra officielt svar på forumet tycker jag. Reglerna säger att alla baser har 3 SP såvida inget annat anges i reglerna. Det sägs aldrig rent ut att antalet figurer är tänkt att representera antalet SP per bas men intention är tydlig att det är tänkt så. Kommer vi till artelleriet så visar figurerna vad för sorts pjäs det är, dvs light medium eller heavy. Enda enhet som jag hittat som har 2 figurer per bas är cossakernas skirmish infanteri, men det står också i armélistan att dessa bara har 2 SP. Sen kan jag förstå att wargaming inte vill se bara 2 figurer på light cavalry baser då du då får 3 baser av 2 figurer istället för det tänkta 2 baser av 3 figurer, vilket minskar försäljning.

Detta kan väll tillägas gäller bara enhet som har regeln light cavalry eller feign flight.

Så vad säger ni spelare här i Sverige yay or nay. Vore bra om vi kom fram till något innan hösten då vi samlas för Anatoli's turnering :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

berfrund

Re: BF&S antal figurer per bas.

Post by berfrund » Wed Jan 29, 2014 11:25 am

artelleriet så visar figurerna vad för sorts pjäs det är, dvs light medium eller heavy.
Vad då är det inte storleken på pjäsen som som visar vilken kanon det är... där tappar du ju pengar om något om man inte behöver köpa fler kanoner...

Blir ju samma problem som med hästarna fast omvänd ordning, jag tycker helt klart att light är två hästar.
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Deathbullar

Post by Deathbullar » Wed Jan 29, 2014 12:19 pm

Jag ser det som att varje figur represwnterar ett wound.
Samt det ser mäktigt ut med fler figurer på baserna
Ryssar: Strelkovy, ISU-Heavy Assault Gun, Guard Tankovy
Tyskar: Panzer Lehr- Panzerspäh, Bäke
Britter: Brittiska Paratroopers
Slovaker: Slovak Fast Division

Lt.Crow

Post by Lt.Crow » Wed Jan 29, 2014 12:57 pm

berfrund wrote:
artelleriet så visar figurerna vad för sorts pjäs det är, dvs light medium eller heavy.
Vad då är det inte storleken på pjäsen som som visar vilken kanon det är... där tappar du ju pengar om något om man inte behöver köpa fler kanoner...

Blir ju samma problem som med hästarna fast omvänd ordning, jag tycker helt klart att light är två hästar.
Light canon har 2 figurer plus pjäs, medium 3+pjäs och heavy 4+pjäs

Lt.Crow

Post by Lt.Crow » Wed Jan 29, 2014 1:02 pm

Fördelen som jag ser det med att ha light som 2 hästar att du ser direkt att det är en light, precis som du ser på artelleri vilken sorts pjäs det är. Spelar du mot RON t.ex är det inte alltid lätt att se vilken enhet som är light och kan fly från dina charge och vilka som är elite cav och är i skirmish formation.

TheCrazySwede

Post by TheCrazySwede » Wed Jan 29, 2014 1:52 pm

Jaha men om de ändrar så blir min skirmish box nu konstig - jag tycker inte om konstig ;)
I hope no one minds but I have no intention of facing this sober..

Iztvan

Post by Iztvan » Wed Jan 29, 2014 2:09 pm

Deras motivation till att alla baser har tre hästar, inte 2-3-4 beroende på om det är light-medium-heavy är att det är ett rent västerländskt resonemang som inte är relevant för östeuropeisk eller asiatisk krigföring.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

TheCrazySwede

Post by TheCrazySwede » Wed Jan 29, 2014 2:11 pm

Iztvan wrote:Deras motivation till att alla baser har tre hästar, inte 2-3-4 beroende på om det är light-medium-heavy är att det är ett rent västerländskt resonemang som inte är relevant för östeuropeisk eller asiatisk krigföring.
Baha humbug! De stannar säkert inte av striderna för att dricka tea heller de barbarerna!!!

Iztvan

Post by Iztvan » Wed Jan 29, 2014 2:27 pm

TheCrazySwede wrote:
Iztvan wrote:Deras motivation till att alla baser har tre hästar, inte 2-3-4 beroende på om det är light-medium-heavy är att det är ett rent västerländskt resonemang som inte är relevant för östeuropeisk eller asiatisk krigföring.
Baha humbug! De stannar säkert inte av striderna för att dricka tea heller de barbarerna!!!
Klart de gör! Aldrig hört talas om fältsamovar? :lol:
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

TheCrazySwede

Post by TheCrazySwede » Wed Jan 29, 2014 2:57 pm

Samovar? Vad är det för Engelska?!?

Post Reply

Return to “BF&S - By Fire & Sword”