Vad är PBI?!

Post Reply
Demus

Vad är PBI?!

Post by Demus » Tue Jun 14, 2011 7:30 am

PBI står för Poor Bloody Infantry och är ett 15mm WWII (går iofs att spela i andra skalor) spel på kompani nivå ifrån tillverkaren Peter Pig. Men det skiljer sig från tex FoW på flera punkter främst då man använder sig av ett "rutnät" alltså spelplanen är uppdelad i rutor och ingen mätning behövs samt att alla trupper alltid befinner sig tydligt i en sorts terräng (då varje ruta antingen blockerar sikten, skymmer den lite eller är helt öppen).
Tanks förekommer bara som support till infanteriet och då som mest ca 3-4 stycken.
Någon mer erfaren får förklara närmare men följande är saxat från tillverkarens Peter Pigs sida-
"A short game of WW2 Company level combat. This is a game for wargamers who appreciate the role and importance of infantry on the battlefield. It is not a youngster's game of "loads of tanks, infantry as speed bumps! " (There are other very good sets that cover this aspect of gaming). Very popular. Gets very quick once you played a few times. Has all the aspects of infantry warfare with the few tanks that the WW2 player would expect at company level."

LÖWE

Re: Vad är PBI?!

Post by LÖWE » Tue Jun 14, 2011 8:10 am

Demus wrote:PBI står för Poor Bloody Infantry och är ett 15mm WWII (går iofs att spela i andra skalor) spel på kompani nivå ifrån tillverkaren Peter Pig. Men det skiljer sig från tex FoW på flera punkter främst då man använder sig av ett "rutnät" alltså spelplanen är uppdelad i rutor och ingen mätning behövs samt att alla trupper alltid befinner sig tydligt i en sorts terräng (då varje ruta antingen blockerar sikten, skymmer den lite eller är helt öppen).
Tanks förekommer bara som support till infanteriet och då som mest ca 3-4 stycken.
Någon mer erfaren får förklara närmare men följande är saxat från tillverkarens Peter Pigs sida-
"A short game of WW2 Company level combat. This is a game for wargamers who appreciate the role and importance of infantry on the battlefield. It is not a youngster's game of "loads of tanks, infantry as speed bumps! " (There are other very good sets that cover this aspect of gaming). Very popular. Gets very quick once you played a few times. Has all the aspects of infantry warfare with the few tanks that the WW2 player would expect at company level."
Tjena Niclas,

Kul att höra från dig igen...

PBI...ja...du höll ju på med det...

...visst funkar FOW basningen även för detta spel..?

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

Demus

Post by Demus » Tue Jun 14, 2011 9:26 am

FoW basning funkar. Möjligtvis att ryssar kan få problem att få in alla baser i rutan annars inga problem! Jag spelar själv med FoW baser.

Axelsson

Post by Axelsson » Tue Jun 14, 2011 7:06 pm

Medic här på forumet tipsade mig om PBI när vi åkte till Defcon i vintras. Jag laddade ner Quick start reglerna och gillade vad jag såg, men mer än så har det inte blivit.
/Mattias

What we loose in the wisdom of our forefathers, we gain in sleek Nintendo skills.
www.LloydianAspects.co.uk

Demus

Post by Demus » Tue Jun 14, 2011 9:56 pm

Som sagt har man figgar till FoW så är det bara att testa spelet. Annars är fördelen målningstidsmässigt
att det blir färre figurer till PBI än FoW (rifle squad 3 figurer istället för 4-5, LMG 2 figurer).
Men som sagt har man redan färdigmålade FoW arméer så funkar detta bra.

Axelsson

Post by Axelsson » Thu Jun 16, 2011 7:04 pm

Demus wrote:Som sagt har man figgar till FoW så är det bara att testa spelet. Annars är fördelen målningstidsmässigt
att det blir färre figurer till PBI än FoW (rifle squad 3 figurer istället för 4-5, LMG 2 figurer).
Men som sagt har man redan färdigmålade FoW arméer så funkar detta bra.
Nog har jag figgar så att det räcker att spela, ska bara ha tid också. :( Bor du fortfarande kvar i Alingsås, man kanske kan komma ner och testa?

Vet du hur mycket quick-start reglerna skiljer sig från regelboken?
/Mattias

What we loose in the wisdom of our forefathers, we gain in sleek Nintendo skills.
www.LloydianAspects.co.uk

cicero

Post by cicero » Thu Jun 16, 2011 11:20 pm

Demus wrote:PBI står för Poor Bloody Infantry och är ett 15mm WWII (går iofs att spela i andra skalor) spel på kompani nivå ifrån tillverkaren Peter Pig. Men det skiljer sig från tex FoW på flera punkter främst då man använder sig av ett "rutnät" alltså spelplanen är uppdelad i rutor och ingen mätning behövs samt att alla trupper alltid befinner sig tydligt i en sorts terräng (då varje ruta antingen blockerar sikten, skymmer den lite eller är helt öppen).
Fyll i din hemort.
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler

Demus

Post by Demus » Fri Jun 17, 2011 8:33 am

Hej på dig också Cicero.....

cicero

Post by cicero » Fri Jun 17, 2011 9:31 am

Demus wrote:Hej på dig också Cicero.....
Hej och välkommen till 15mm.se :)

Vänligen uppdatera din profil med din hemort.

Vill du så kan du presentera dig närmare här viewforum.php?f=34
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler

Demus

Post by Demus » Fri Jun 17, 2011 1:26 pm

Tack Cicero :D
....presentationen gjorde jag för över ett år sedan ;)

Nu återgår jag till ämnet; PBI..... som jag skall få spela hela söndagen :D

Post Reply

Return to “PBI”