Var kan man handla 6mm-kalla kriget figurer

1946-1991
Post Reply
millrind

Var kan man handla 6mm-kalla kriget figurer

Post by millrind » Thu Aug 08, 2019 8:05 pm

Hej!
Planerar att köpa lite 6mm-figurer/modeller men undrar om det finns någon svensk leverantör av ryskt från kalla kriget?
Tänkte främst handla pansar och infanteri.
Tack på förhand

Iztvan

Re: Var kan man handla 6mm-kalla kriget figurer

Post by Iztvan » Fri Aug 09, 2019 6:08 am

Mycket osannolikt skulle jag säga. Bäst är nog att köpa från UK, antingen direkt från tillverkaren (t.ex. Heroics and Ross) eller någon återförsäljare av t.ex. GHQ från USA.

Här är en svensk kille som bor i UK och har en blogg och gör bl.a. stora slag i 6mm:
https://rollaone.com/2019/07/13/what-is ... tava-1709/

Han är rätt aktiv på Twitter, precis som många andra inom figurspel. Dyker upp en del om 6mm där.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

millrind

Post by millrind » Sun Aug 11, 2019 9:51 am

Tack Staffan!
De hade mycket intressant men med tanke på Brexit så ska jag först höra mig för om det finns någon som har lite 6mm-russkijs över.
Hade varit kul att bygga en skalenlig modell som visar någon av våra storstäders stadskärna.Har en friggolitskärare med anhåll och har testat att rita upp olika fasader som kan skrivas ut och limmas på friggolit-klossarna(märks det att jag jobbat på arkitektbyrå och stadsbyggnadskontoret?).

Iztvan

Post by Iztvan » Mon Aug 12, 2019 6:10 am

Coolt projekt!

Det kan ju vara en bra idé att handla innan Brexit. :?
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

millrind

Post by millrind » Tue Aug 13, 2019 4:36 pm

Letar vidare lite till och har fått erbjudande om att köpa lite ryskt av en vänlig själ här på forumet.
Har tittat mycket på Google-maps och deras 3D-vyer från ovan.
Om man snabbt vill få med alla detaljer och bygga en stadsmiljö som jag planerar så är det ett tips.
Min frågeställning som jag just nu brottas med är om jag ska göra stadsmodellen modulär så att alla hus finns i två versioner dvs hel och ruin.Vad tycker ni andra ?

Iztvan

Post by Iztvan » Wed Aug 14, 2019 6:20 am

För inspiration, iofs i 10mm, följ The Official Battlegroup WW2 Wargame Rules Group (https://www.facebook.com/groups/237995539700701/) på Facebook. Piers Brand (som skrivit reglerna) är helt j*vla makalös på att snabbt och enkelt slänga ihop snygga bräden.

Battlegroup är ww2 så inte riktigt din period, men just nu håller han på att utveckla Battlegroup NorthAg så det är tysk terräng 80-tal för hela slanten. Klart värt att ta en titt.

Lite exempel:
Image

Image

Image
(obs humor)

millrind

Post by millrind » Thu Aug 15, 2019 6:47 am

Tack Staffan.Intressanta bilder och mycket inspiration.Jag tror att jag kommer att bygga mer östinfluerade bord men även arkipelago med landstigningar och taktiska luftlandsättningar på agendan.Att bygga en stadsmiljö med hamnområde hade också varit ett roligt upplägg.Ska även köpa en 3D-skrivare och konstruera en del för kommande bord

Post Reply

Return to “Kalla kriget”