Amerikanska inbördeskriget

1800-talet
Threadhead

Amerikanska inbördeskriget

Post by Threadhead » Thu May 30, 2013 9:45 am

Kanske en något obildad fråga, men...

Det verkar vara rätt så stort intresse för det amerikanska inbördeskriget, även här i Sverige, och jag kan inte låta bli att undra; varför? Vad gör den konflikten så intressant?

Inbördeskrig har förekommit världen över. Jag märker t.ex. inget större intresse för det engelska inbördeskriget (krigen)...

Läxor i krigföring? Det känns spontant som om mycket av det som förekom där, möjligtvis med undantag truppförflyttning via järnväg, även kom upp i krimkriget (åter igen något man hör relativt lite om, om det inte är Lätta Brigaden)

Skyttegravar? Den läxan lärde man sig uppenbarligen INTE, om man kollar på första världskriget.

Slut på slaveriet? I nära nog det sista land som hade kvar det, ja. Europa hade hunnit avskaffa det tidigare.

Så varför ska man alls bry sig om att en massa jänkare slog ihjäl varandra?
Blogg, för tillfället väldigt mycket Blood & Plunder och Chain of Command
http://foolinahat.blogspot.se/

Iztvan

Re: Amerikanska inbördeskriget

Post by Iztvan » Thu May 30, 2013 10:13 am

Ja, bra fråga. Engelska inbördeskriget tror jag druknar lite i 30-åriga kriget i alla fall ur svenskt perspektiv.

Amerikanska inbördeskriget har väl en del som talar för det
* Hollywood (naturligtvis)
* Ett av de tidigaste dokumenterade krigen. (Inga kameror under tidigare krig)
* Två lika arméer ger ett lite schack-liknande förhållande mellan arméerna.
* I gränslandet mellan äldre och modernare krigföring
* Ett av de få symmetriska krigen under perioden, när övriga europeiska nationer sysslade med kolonialism.
* Det finns något episkt/tragiskt över hela grejen med "brother against brother", blir en Kain vs Abel över det hela.
* Definierar USAs moderna historia, och därmed allt som följer (ww1, ww2, kalla kriget).

Ingen av de faktorerna är unika för ACW, naturligtvis, men sammantagna kan det kanske förklara populariteten.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Stakka

Post by Stakka » Thu May 30, 2013 10:14 am

Kul och intressant fråga!

Mitt spontana svar är att det är via bio och tv vi fått detta intresse för en sönderromantiserad konflikt. Går vi tillbaka till 20- 30-talen så misstänker jag att kunskapen och intresset för kriget var begränsat, exempelvis finns det i Moa Martinssons Mor gifter sig (om jag minns rätt) en mycket kort relatering till kriget med benämningen "negrernas befrielsekrig". Förvisso en statarroman och statare hade ju inte den bästa bildningen i alla lägen, men det visar på att kunskapen och intresset var begränsat.

Sedan kommer mängder med filmer som på ett eller annat vis berör amerikanska inbördeskriget och som romantiserar det något oerhört, exempelvis Borta med vinden 1939 som för sin tid var något så ovanligt som:
- En bra film
- En mastodontrulle
- I färg
Jämför det med svenska produktioner från samma tid är det, med mitt hobbytyckande, befogat att vara mer intresserad av amerikanska inbördeskriget än vad svenska samtida filmer tog upp.

Efter andra världskriget sköljde ju filmer som förhöll sig till konflikten över världen, ofta med hyperromantisk koppling. Major Dundee, The Searchers, The Good, the Bad and the Ugly och How the West was Won (Macahans i tv-format).

Det är också en enkel konflikt att relatera sig till. Antingen en god sak att kämpa för (åtminstone som efterkonstruktion) eller en gentlemannasoldat som slåss i ett krig mot alla odds. Vem gillar inte underdogs? Vilken regissör kan misslyckas när det finns antingen underdogs eller goda idealistiska förtecken? Jämfört med den ganska förvirrade historien om engelska inbördeskrig är det ju relativt enkelt att förstå konflikten också.

Ett sidospår är ju att det finns inte mycket intresse eller kunskap för tiden före och efter konflikten, exempelvis Kansas-Nebraska Act, Bleeding Kansas och rekonstruktionen.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

berfrund

Post by berfrund » Thu May 30, 2013 10:16 am

De är utvandrare från Europa rätt mycket Svenskar var med i kriget... såsom från andra nationer över hela Europa...
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

sardukar

Post by sardukar » Thu May 30, 2013 6:23 pm

Jag ska spela en fortifikationslista i så fall :P
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

LÖWE

Post by LÖWE » Thu May 30, 2013 7:17 pm

Kriget räknas som det första moderna kriget (tillsammans med frans-tyska kriget något senare)...moderna vapen men med taktik a l a napoleon...det var de oerhörda förlusterna under detta krig som föranledde skyttegravstaktik under senare konflikter i europa...

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

Lt.Crow

Post by Lt.Crow » Thu May 30, 2013 8:45 pm

Räknas också som det första totala kriget, det förklarar ju inte fascinationen med det. Kan tänka mig att det är förhållande viss enkelt med arméer, du har bara två sidor vilket gör det lätt samt att du kan använda samma modeller för båda sidor. Det ligger en stor svårighet att få till ett riktigt avgörande i ett slag. Kriget vanns inte på slagfältet på samma sätt som i äldre krig. Det vanns av industri och utnötning av södern.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Svensson

Post by Svensson » Thu May 30, 2013 9:14 pm

Var totalt ointresserad av amerikanska inbördeskriget tills jag såg dokumentären "Abraham Lincoln: Vampire Hunter". Kan tänka mig spela undead shock troops. :D
Spoiler ur dokumentären:
http://www.youtube.com/watch?v=hq_Jgu7BNfM
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.

cicero

Post by cicero » Sun Jun 02, 2013 11:49 am

Har nyligen köpt in ett 30 tal nord och sydstatare samt byggnader etc från Perry Minatures, tänkte att vi i tjockholm skulle ha några kvällar med bärs,chili och Markers Mark spelades Bonnie Blue under hösten. Har börjat med brädet.
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler

berfrund

Post by berfrund » Sun Jun 02, 2013 2:46 pm

cicero wrote:Har nyligen köpt in ett 30 tal nord och sydstatare samt byggnader etc från Perry Minatures, tänkte att vi i tjockholm skulle ha några kvällar med bärs,chili och Markers Mark spelades Bonnie Blue under hösten. Har börjat med brädet.
Grymt! dags o börja läsa på lite i sommar då!
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Post Reply